Tyto tři snímky jsem nasnímal v rozmezí tří let. Jejich základem
jsou diapozitivy a byly vyfotografovány fotoaparátem Pentagon six, na kterém
jsem měl širokoúhlý objektiv Flektogon f50. Fotografoval jsem z ruky bez
stativu a z bezprostřední vzdálenosti od skla. Prvním z nich byly ony židle,
které jsem objevil v zámeckém parku v Karviné. To místo se jmenovalo Modrý
pavilón, ale s odstupem času se mohu i plést, a byla to jakási cukrárna či
bar. Chronologicky druhým v pořadí bylo ono počmárané sklo obohacené
červeným flekem vpravo. Což byla plechová rudá hvězda k oslavě jakéhosi
komunistického výročí, které bylo v Havířově tímto způsobem připomínáno. To
bílé auto se tam ocitlo celkem nechtěně, ale myslím, že tam dokonale patří.
Posledním snímkem je Průhled přes drátěné sklo, kterého jsem si všiml, když
jsem vycházel z domu, kde bydlel můj dlouholetý kamarád. Trojice se jmenuje
Průhledy, a i když jsem se snažil, už žádný podobný snímek, abych byl s ním
alespoň trochu spokojený, jsem neudělal.
Dvojice snímků vznikla v rozmezí dvou let. Oba obrazy jsou složeny ze dvou rozdílných diapozitivů. V roce 1986 jsem je přenesl na stálobarevný fotografický papír Cibachrome ve velikosti 30x40cm. Na prvém je detail oprýskané lavičky proložený barevnou mozaikou z jednoho havířovského domu. Snímek Srdce, to je snad první práce sprejera, kterou jsem kdy viděl. Byla vyvedena na umělém mramorovém obkladu jedné restaurace a je doplněna detailem letní louky. Diptych má symbolizovat jednotu srdce a rozumu.
S průhledy skrze sklo jsem skončil. Prostě žádný vhodný jsem už neobjevil. Ale nabízela se spousta dalších motivů. Tahal jsem Pentagon six, a už tehdy jsem úpěl pod jeho vahou. Nosil jsem v brašně dvě těla této středoformátové zrcadlovky, širokáč plus nějaký ten expozimetr. Dohromady to vážilo jako středně velký ingot od Mitalu. Soudruzi v NDR to udělali opravdu bytelně. V jednom P-sixu byl diapozitiv, ve druhém pak černobílý film. Po letech jsem se pokusil o návrat k formátu 6x6cm, ale zhýčkán různými hliníkovými slitinami a zrazen již mírně opotřebovanou kostrou, jsem od tohoto romantického rozhodnutí briskně upustil.
Má první větší zkušenost s formátem
kinofilmu. K focení amatérského tanečního souboru v havířovském domě kultury
už ani nevím, jak jsem se dostal. Možná, že jsem je někde viděl a pak je
oslovil, nebo mi dal někdo typ. Už ani nevím. Je to dávno. Tehdy
jsem
si na to vypůjčil východoněmeckou Praktiku s objektivem snad Tamron 24-40.
Rozsah zoomu si pamatuji, ale za značku bych ruce do ohně nedal. Každopádně
byl to objektiv, který mi vyhovoval. Vadou na kráse mu bylo, že když
ho člověk jen trochu natočil do světla, tak jako by na něm antireflexní
vrstvy ani neexistovaly.